Discuţie tehnică cu Bruce W. Crawley
Bruce W. Crawley este unul dintre cei mai mai experţi tehnici ai ExxonMobil. El s-a alăturat companiei în anul 1982. Acesta conduce o echipă de oameni de ştiinţă şi ingineri de pistă care dezvoltă produse inovatoare şi sprijină parteneriate în sporturile cu motor la multiple categorii la nivel mondial.
Pista de curse este cea mai mare scenă pentru noi tehnologii şi inovaţii. Produsele avansate funcţionează în maşinile de curse pentru a le îmbunătăţi performanţa şi eficienţa. Sporturile cu motor definesc Mobil 1. Sunt parte integrantă din modul în care ExxonMobil dezvoltă tehnologiile şi împing limitele constant.
Morotul funcţionează ca nou
Cursele de maşini sunt caracterizate prin îmbunătăţiri într-un ritm foarte alert – echipa caută să îmbunătăţească ceva la fiecare două săptămâni. Ca şi partener în tehnologie al McLaren-Honda, o echipă care concurează la curse şi campionate, oamenii de ştiinţă ai Mobil 1 sunt presaţi constant să aducă idei noi. Chiar şi micile îmbunătăţiri pot face diferenţa între a câştiga şi a nu câştiga. Secretul este abilitatea de a inova şi de a adapta.
Pe măsură ce necesităţile tehnice ale Grand Prix s-au schimbat, echipa Mobil 1 a dezvoltat rapid şi cu succes produsele pentru a rămâne în fruntea competiţiei, la fel cum maşinile se adaptează continuu în fiecare sezon. În 2015, cu şoferi care au voie să folosească doar patru motoare pe sezon, un nou ulei de motor Mobil 1 a fost creat pentru motorul Honda RA615H pentru a îl menţine curat şi pentru a reduce la minimum frecarea şi uzura.
Hidraulică: Gândirea fluidelor
Sistemul hidraulic este vital în aproape toate aspectele performanţei unei maşini de cursă Grand Prix. Schimbarea vitezelor controlată hidraulic, acţionarea acceleraţiei, blocarea diferenţialului, ambreiajul şi DRS (sistemul de reducere a rezistenţei aerodinamice). Acestea controlează chiar şi sistemul de întoarcere a volanului care este esenţa funcţionării maşinii. Mai simplu spus, hidraulica este sistemul nervos al maşinii şi mai presus de orice trebuie să fie 100% fiabilă.
Uleiul Hidraulic Mobil SHC asigură că uleiul hidraulic la o maşină de cursă de Grand Prix este capabil să aducă performanţa optimă şi este creat pentru a opera la o presiune incredibilă de 200 bar, rezistând la temperatura de peste 100°C (212°F). Exact ca uleiul de motor şi pentru cutia de viteze, uleiul hidraulic trebuie să funcţioneze extrem de fierbinte cu cât mai puţin fluid posibil pentru a atinge eficienţa.
Pentru a livra maximum de performanţă la fiecare Grand Prix, inginerii Mobil 1 rulează constant un program riguros de prelevare de mostre şi analizarea produsului, asigurând capabilitatea de a fi performant. Uleiul hidraulic şi sistemul hidraulic sunt vitale pentru funcţionarea unei maşini de Grand Prix iar dacă aceste sisteme nu funcţionează corect maşina se va opri.
Lubrifierea cutiei de viteze
Cutia de viteze este extrem de importantă în atingerea succesului, întrucât aceasta livrează puterea maşinii de la motor la roţi. Astfel, asigurarea că angrenajele din cutia de viteze sunt protejate, lubrifiate corect şi căldura este gestionată corect sunt parte din provocarea pentru creatorii de cutii de viteze şi inginerii uleiurilor.
Uleiul Mobil 1 pentru cutia de viteze este unic în faptul că nu ajută doar la protejarea cutiei de viteze ci şi la maximizarea eficienţei asigurându-se că aproape toată puterea motorului poate fi transformată în viteză pe piste. Din aceste considerente, uleiul Mobil 1 pentru cutia de viteze este unul dintre cele mai importante secrete în ajutorul celor mai bune echipe de curse din lume.
De exemplu, o cutie de viteze de Grand Prix este unul dintre cele mai solicitante medii în care lubrifiantul trebuie să funcţioneze, fiind lovit de vibraţii şi expus la temperaturi ridicate, viteze de rotaţie extrem de mari şi forţă gravitaţională mare. Presiunea de contact dintre angrenaje poate fi măsurată în gigapascali, la nivele similar cu acelea din mişcările plăcilor tectonice care cauzează cutremure, presiune suficientă pentru a deforma oţelul. Aceste condiţii extreme creează condiţii de test foarte bune pentru idei noi şi provocări extraordinare de dezvoltare a noilor produse.
Sprijin pe pistă
Mobil 1 aduce lubrifianţi de înaltă performanţă pentru multe echipe ale sporturilor cu motor din lumea întreagă. În plus, oferim şi sprijin pe pistă prin inginerii noştri experţi care ajută la îmbunătăţirea viabilităţii şi la reducerea riscului ca maşinile să nu ajungă la finalul cursei.
Mike Frost, unul dintre inginerii noştri de curse este prezent la fiecare cursă Grand Prix şi este un membru cheie al echipei McLaren-Honda. Centrul de Analiză ExxonMobil Analytical pe care acesta îl foloseşte oferă echipei informaţii aproape în timp real despre sănătatea şi condiţia motorului, a cutiei de viteze şi a hidraulicii. Acest laborator de pistă conţine un spectrometru cu scânteie care este utilizat la măsurarea particulelor din uleiul de motor, uleiul de angrenaj şi din uleiul hidraulic. Când maşina se întoarce la garaj, la fiecare tură de pistă, se prelevează o mostră de ulei de motor care se testează pe loc pentru a ajuta la diagnosticarea timpurie a problemelor.
Testarea uleiului poate detecta o distribuire foarte fină de particule metalice şi contaminaţi, inclusiv plumb, indiu, cupru, tinichea sau fier, care pot fi foarte mici, chiar şi cât o zecime din grosimea unui fir de păr uman. În cateva minute mostra este prelevată, analizată şi putem raporta echipei informaţii pentru diagnosticarea problemelor precum stricarea rulmenţilor sau uzura excesivă a angrenajelor. Astfel se oferă şansa echipei de a pune în aplicare o strategie de apărare evitând penalităţile severe pentru schimbarea motorului sau a cutiei de viteze în timpul weekendului unei curse şi creşte viabilitatea maşinii şi abilitatea sa de a termina o cursă.
Rezistenţă la rulare
Câştigurile de performanţă în sporturile cu motor sunt făcute prin îmbunătăţirea fiecărui aspect al maşinii de curse. Datoria noastră este să ajutăm la obţinerea unei puteri cât mai mari, într-un mod cât mai eficient posibil de la motor până la punţi şi la roţi. Unele dintre cele mai ascunse elemente ale tehnologiei pe roţi contribuie la îmbunătăţirea vitezei unei ture iar rulmenţii roţilor sunt un component important care este uneori trecut cu vederea.
Cu cauciucurile, echipele caută cât mai multă frecare posibilă care să genereze mai multă tracţiune. Rulmenţii roţilor funcţionează complet diferit faţă de roţi şi această frecare trebuie să fie redusă cât mai mult posibil pentru maximizarea vitezei.
La cursele NASCAR rulmenţii roţilor trebuie să reziste la încărcături foarte mari, să aibă sute de mii de rotaţii impecabile şi să funcţionze la temperaturi ridicate. Grăsimile Mobilith SHC permit rulmenţilor roţilor să funcţioneze eficient în aceste condiţii extreme, trimiţând puterea mai eficient la roată. Ajută de asemenea la reducerea căldurii trimise de discul de frână butucului roţii. Acest lucru duce la o mişcare mai laminară a maşinii, adică la aderenţă mai mare. În final, lubrifierea mai bună a rulmenţilor de la roţi se traduce printr-un timp mai bun la fiecare tură de pistă.