Janne Haarala, Manager Europa Sector CVL, din cadrul companiei ExxonMobil ne spune povestea industriei de transport , provocările depășite în ultimii 100 de ani și detaliază informații de la experții din domeniu pentru a vă oferi detalii despre cum să treceți prin aceste schimbări.
Facem lucrurile să meargă și în vremuri nesigure
După războaie mondiale, crize economice și pandemia de Covid-19, ce mai urmează pentru industria camioanelor?
Transportul rutier este una dintre cele mai mari industrii globale, propulsată de dezvoltarea tehnologică, creșterea economică, globalizarea și abilitățile rutiere ale generațiilor de șoferi. Totul a început în 1879, când Karl Benz a brevetat primul motor fiabil cu ardere internă - o invenție ce a schimbat lumea și care ”a debutat” într-un camion în 1895, timp în care Rudolf Diesel a făcut, de asemenea, o descoperire neprețuită.
Călătoria de 130 de ani care a urmat a fost presărată cu inovații și evenimente de referință, care au ajutat la dezvoltarea industriei pe care o cunoaștem astăzi. Și această călătorie este încă în curs; Covid-19 este cel mai recent incident care a modificat direcția industriei de transport, dar multe dintre evoluțiile semnificative au fost provocate de influențe mult mai banale. O creștere a rețelelor de drumuri, împreună cu inventarea anvelopelor pneumatice și utilizarea motoarelor diesel în vehiculele comerciale, toate au contribuit la crearea industriei de camioane pe care o vedem în prezent.
Apariţia uleiurilor pentru motoarele diesel
Una dintre cele mai importante contribuții a fost adusă de lubrifianți - uleiurile și unsorile despre care nu prea se spune multe dar sunt esențiale pentru protecția rulmenților, a arborilor de transmisie și a componentelor motorului. Un factor anume s-a dovedit a fi extrem de provocator - presiunea ridicată și căldura generate de motoarele diesel, s-au dovedit deosebit de dăunătoare pentru viața și performanța uleiurilor de motor, rezultând în creșterea timpului petrecut în garaj al vehiculului în loc să fie pe drum.
Dar din provocare apare inovația. Oamenii de știință de la Vacuum Oil, o firmă predecesoare a ExxonMobil, au conceput o formulă specială de ulei, care a fost înregistrată în 1925 ca lubrifiant pentru motor diesel, sau DELVAC. Gama de lubrifianți Mobil Delvac™ continuă să protejeze flotele de camioane din lume până în prezent.
În dezvoltare continuă pentru a face față provocărilor economice
Performanța motorului diesel în timpul celui de-al doilea război mondial a contribuit la popularizarea utilizării acestuia în vehiculele comerciale în anii postbelici. Acest lucru, la rândul său, a contribuit la creșterea transportului rutier, care a devenit rapid coloana vertebrală a activității economice, conectând porturile cu rețelele feroviare, centrele de distribuție și clienții din întreaga țară. Totul mergea lin.
Următorul mare pas a venit în 1949, când primul ulei sintetic a fost dezvoltat de cercetătorii Vacuum Oil în căutarea de noi tehnologii. Cu toate acestea, potențialul poli-alfaolefinelor sintetice (PAO) nu a fost apreciat imediat și a trecut mai mult de un deceniu până când avantajele au fost pe deplin realizate, cum ar fi o gamă largă de temperaturi de funcționare, o vâscozitate consistentă, protecție îmbunătățită a pieselor și o durată de viață mai lungă.
Gerwin Schucher, consilier tehnic pentru produsele ExxonMobil, a declarat: „A doua criză petrolieră din 1979 s-a întâmplat chiar când m-am alăturat echipei ExxonMobil şi s-a soldat cu o creştere radicală a preţului petrolului brut. Acest lucru a afectat toate industriile pe măsură ce prețurile au crescut și proviziile au fost întrerupte. Toată lumea a fost afectată; nu aveai voie să conduci mașina duminica. Nu a fost prea distractiv. "
Criza economică din 2007-2008 a făcut ca prețul combustibilului să crească din nou, forţând operatorii de flote să caute soluţii de economisire; au fost făcută presiuni pentru a reduce costurile de mentenanță și pentru a optimiza costurile totale. O inovație a fost deosebit de benefică - formularea uleiurilor Mobil Delvac™ de înaltă performanță și care oferă o viață mai lungă motorului. Acest lucru a contribuit la extinderea intervalelor de schimb al uleiului, la reducerea costurilor de stoc și la îmbunătățirea protecției motorului.
Mahmoud Abdel Shafy, director operațional la ExxonMobil, a explicat că: „Extinderea intervalului de schimb al uleiului rămâne crucială pentru managerii de flote, inginerii de întreținere și șoferii de camioane. Aceștia au nevoie de camioanele lor pentru a finaliza călătoriile lungi și apoi pentru a reveni la stațiile lor pentru schimbul de ulei - nu doresc să riște opriri neplanificate în locuri necunoscute. De aceea este nevoie de un ulei de încredere care să reziste călătoriilor lungi, dar să ofere și o performanță consistentă zi de zi."
Navigând printre schimbările imprevizibile
Îmbunătățirea calității combustibilului, noua legislație în materie de sustenabilitate și design-ul motoarelor în evoluție au mutat toate obiectivele pentru producătorii de vehicule, proprietarii de flote și producătorii de lubrifianți. Noile formulări de ulei de motor cu conţinut redus de cenușă contribuie acum la îmbunătățirea economiei de combustibil, asigurând în același timp performanţa şi productivitatea șoferilor și transportului, respectând în același timp cele mai noi reglementări ale vehiculului.
Creșterea comerțului cu amănuntul online a fost dramatică înainte de sosirea Covid-19; pandemia a mutat această mișcare cu câteva trepte mai sus, aproape peste noapte. În timp ce niciunei industrii nu i-a fost uşor pe timpul pandemiei, este evident că industria transporturilor rutiere și conducătorii auto au întâmpinat în special multe provocări unice în ultimele luni.
Abordarea problemelor distanțării sociale, protejarea și conservarea sănătății publice, răspunzând în același timp la cererile pentru noi niveluri de servicii, nu este ușoară. ExxonMobil este partenerul oficial de combustibil, lubrifiant și partenerul tehnologic al Aston Martin Red Bull Racing, o echipă care a acordat prioritate sănătății și siguranței echipei sale, a fanilor și a comunităților locale în aceste vremuri nesigure.
Gerrard O'Reilly, managerul logisticii echipei de curse Aston Martin Red Bull Racing, a declarat: „Am schimbat semnificativ modul în care operăm. Există o mulțime de proceduri de distanțare socială și pe pistă și în călătorii se poartă echipamente de protecție. Toată respectă noile linii directoare. La sfârșitul zilei, este în beneficiul tuturor și suntem cu toții responsabili de păstrarea în siguranță a membrilor echipei noastre și a comunității mai largi de Formula 1. Toți piloții și membrii echipei sunt, de asemenea, testați în mod regulat pentru Covid-19.”
Dacă criza Covid-19 ne-a demonstrat ceva, este faptul că suntem proiectaţi să fim puternici.
Viitorul transportului rutier
Pandemia nu a fost prevăzută, dar sunt alte provocări care sunt bine semnalate – de exemplu viitoarele așa-numite reglementări Euro 7.
„Reglementările Euro 7 vor ajunge probabil în 2024-2025 și vor prevedea ca transportatorii și alți proprietari de vehicule să reducă consumul de combustibil cu 15%, comparativ cu cifrele din 2019 și apoi cu încă 15% până în 2030”, a spus Gerwin. „Vom avea nevoie de noi modele și de o nouă gândire dacă se va realiza acest lucru și lubrifianții vor juca un rol important - așteptarea este ca noile formulări de ulei să ofere o creștere de 1% a economiei de combustibil. Acest lucru poate sprijini proprietarii de flote în respectarea reglementărilor viitoare.” Cercetările sunt deja în desfășurare pentru a formula uleiuri cu vâscozitate scăzută și ultra-scăzută, care vor contribui la creșterea economiei combustibilului fără a compromite protecția pieselor sau durata de viață a motorului.
Sosirea iminentă a noii tehnologii aruncă, de asemenea, o umbră asupra industriei - noile vehicule comerciale electrice vor adăuga complexitate flotelor și vor necesita noi abilități, lubrifianți noi și mentenanță predictivă avansată. Dar camioanele inteligente sunt deja aici, combinând conducerea asistată, monitorizarea la distanță a camioanelor și senzori din ce în ce mai sofisticați pentru a îmbunătăți siguranța pe drum și pentru a spori eficiența consumului de combustibil.
„Camioanele noastre sunt cele mai ecologice pe care le putem avea în acest moment, dar există întotdeauna modalități de îmbunătățire și suntem dedicați acestui lucru ca echipă și sport”, a spus O'Reilly. „Puteți obține biocombustibil pentru camioane, însă rețeaua de asistență necesară în Europa nu este încă potrivită. Odată ce camioanele hibride vor deveni disponibile, atunci ne-am gândi bineînțeles la asta. Ar schimba modul în care lucrăm și ne angajăm să cercetăm toate oportunitățile pentru a ne face transportul și logistica cât mai durabile.”
Cu toate acestea, ceea ce este clar este că industria transporturilor rutiere, în diferite forme, se confruntă în prezent cu schimbări ca niciodată. Combinația dintre noile tehnologii și reglementările revizuite privind emisiile, împreună cu actuala pandemie, remodelează modul în care operează flotele, care la rândul lor vor afecta logistica și planificarea implicate în funcționarea lor de zi cu zi.
Vestea bună este că actorii cheie din sector lucrează deja din greu la obținerea celor mai bune rezultate posibile. Va fi o provocare, în special pe măsură ce noile tehnologii vor intra pe piață, dar OEM-urile, furnizorii de piese, constructorii de infrastructură, furnizorii de soluții digitale și furnizorii de energie sunt din ce în ce mai aliniați în eforturile lor. Împreună creează instrumentele necesare pentru a asigura un viitor sigur și eficient pentru industria transportului rutier.