Din culisele raliului – interviu cu piloții BCR Leasing Rally Team
Din culisele raliului – interviu cu piloții BCR Leasing Rally Team
Campionatul Național de Raliuri 2014 a fost unul extrem de disputat, dar perseverența echipajelor BCR Leasing Rally Team ne-a făcut să ne bucurăm de rezultate foarte bune.
Pentru a afla cum s-a văzut competiția de raliu de la volanul mașinilor de curse, am stat de vorbă cu:- Pilotul Edwin Keleti, Vicecampion Național Absolut de Raliuri și Campion la Clasa 2
- Pilotul Adrian Teslovan, locul II în Cupa Dacia 2014
- Pilotul Alex Filip, care a optat doar pentru un parcurs european în sezonul 2014
- Pilotul Sorin Badea, debutant în echipa BCR Leasing Rally Team
Ei ne-au povestit despre pasiunea lor pentru raliu, dar și despre ce înseamnă să fii în spatele volanului (indiferent ca e vorba de o mașină de raliu sau de una obișnuită).
De la politician la economist, jurnalist sau medic veterinar, fiecare membru al BCR Leasing Rally Team are o altă profesie de bază. Cu toate acestea pasiunea pentru sportul cu motor a apărut încă din copilărie.
Pasiunea pentru motosport vine din copilărie, undeva pe la mijlocul anilor 80’ colegul tatălui meu fiind pasionat de acest sport avea o Dacie pregătită pentru competiții. Orașul meu natal, Miercurea-Ciuc, găzduia în fiecare an una din etapele Campionatului Național de Raliuri – Raliul Harghitei și îmi aduc aminte cu mare plăcere că în acea săptămână cu greu puteam să stau la școală, abia așteptam să terminăm orele și să dăm fuga lângă patinoar unde se stabilea cartierul general al evenimentului, acolo era paradisul...
Proiectul BCR Leasing Rally Team s-a născut în 2012 și de atunci Star Lubricants a susținut continuu performanța echipajelor. Într-o nouă formulă față de sezonul trecut, BCR Leasing Rally Team a obținut titlul de echipă Vicecampioană în 2014, iar experiența pe care au trăit-o echipajele este greu de descris în cuvinte.
Mă bucur că am reușit să fiu unul dintre cei care au pus bazele acestei echipe. De-a lungul timpului am demonstrat, alături de toți colegii mei, că munca serioasă și tenacitatea completate desigur de talent, aduc rezultatele scontate. Au fost trei sezoane extraordinare în care am crescut mult ca sportivi și am reușit rezultate care ne fac cinste, însă niciunul dintre ele nu ar fi fost posibil fără coechipierul meu Boti.
Edwin Keleti spunea despre CNR 2014 că a fost "un sezon ca...UNS", făcând aluzie la lubrifianții Mobil 1 folosiți pentru mașinile de curse. Pentru ceilalți membrii ai BCR Leasing Rally Team sezonul de raliu a adus atât bucurii, cât și momente mai puțin plăcute, însă cu siguranță toate acestea i-au întărit atât în plan personal, cât și profesional.
Pentru Alex Filip sezonul 2014 a însemnat o nouă provocare, el alegând să aibă un parcurs european.
A fost pasul de care aveam nevoie pentru a nu mă plafona. Anii treceau foarte repede și parcă Raliul de la Brașov, prima etapă din Campionatul Național, venea din ce în ce mai des și concurăm pe aceleași trasee, existau aceiași adversari, aveam aceleași probleme, aceeași mașină, stăteam la același hotel, etc. Era parcă un film "uitat" pe funcția repeat. De aceea mi-am dorit un alt film, mult mai de aventură pentru că simțeam că-mi trebuie ceva nou.
Competiția de raliu a fost cu atât mai frumoasă cu cât fiecare etapă a pus la grea încercare echipajele. Perseverența și buna colaborare a acestora a dat roade și fiecare moment de cumpănă a fost depășit cu brio.
Au existat mai multe momente dificile și tensionate, unul dintre ele fiind la Raliul Moldovei în care am avut probleme cu temperatura foarte mare a motorului încă de pe primii 3 km din prima probă specială. Evident trăiam periculos pentru că motorul se putea distruge în orice clipă, însă bazându-mă pe capacitatea excelentă de protecție la temperaturi mari a uleiului de motor Mobil 1 nu am redus ritmul și am câștigat la Clasa 11 primele 3 probe speciale. A fost probabil cel mai greu moment din acest an – singurul de altfel în care am fost foarte aproape să renunț...
În competițiile de raliu presiunea foarte mare exercitată asupra motorului necesită o protecție ridicată a acestuia. Membrii BCR Leasing Rally Team ne-au vorbit și despre cum se simte un motor de curse care a fost lubrifiat cu un produs sintetic, precum Mobil 1, față de unul lubrifiat cu produse convenționale. Toți membrii BCR Leasing Rally Team au fost de acord că folosirea uleiurilor sintetice va aduce performanțe ridicate motorului mașinii, indiferent că e o vorba de o mașină de curse sau una normală.
Obișnuiesc să schimb uleiul mașinilor mele înainte de intervalul recomandat cu aproximativ 1.000-1.500 km. Întotdeauna folosesc uleiuri sintetice deoarece:
- sunt stabile la variațiile de temperatură – astfel obțin și performanță în condiții extreme, deci sunt perfecte pentru mașinile de competiție;
- economisesc carburant;
- contribui la reducerea emisiilor în atmosferă.
Având în vedere experiența la volan a piloților, aceștia au dat și câte un sfat util șoferilor pentru a conduce în siguranță în traficul de zi cu zi. Edwin Keleti a atras atenția că niciodată "condusul în trafic NU are NIMIC de-a face cu raliurile!" Iar Sorin Badea, vorbind din experiența sa, a adăugat că "toți piloții de curse sunt șoferi, însă foarte puțini sunt piloți de curse."
Alex Filip a comparat traficul de pe șoselele din România cu o junglă și a atras atenția asupra celor mai frecvente greșeli:
Nepurtarea centurii de siguranță, nervozitatea excesivă la volan, vorbitul la telefon sau texting-ul și neadaptarea vitezei la condițiile de aderență, aglomerație sau tipului de drum.
La final, fiecare dintre cei cu care am stat de vorbă a ținut să le mulțumească fanilor pentru susținere și au lăsat câte un mesaj special pentru pasionații sportului cu motor. Pentru a vedea mesajele fiecăruia pentru tine, dar și pentru a citi toate 5 interviurile în întregime dă click pe imaginea de mai jos și descarcă varianta PDF a acestora.